Blogger
Image default
Zakelijk

Wat is het verschil tussen een interim en freelance HR-manager?

Ben je ondernemer of werk je bij een bedrijf waar je op zoek gaat naar een interim of freelance HR-manager? Dan is het goed om eerst wat onderzoek te doen naar de verschillen tussen een freelancer en interimer. Een interim HR-manager zal vooral tijdelijk bij je werkzaam zijn. Het woord interim, betekent letterlijk tussentijds of waarnemend. De interimer kan een zzp’er zijn, maar vaak werkt deze persoon via een uitzendbureau of inlening. Een freelancer wil de opdracht graag vanuit zichzelf bij je aannemen en vraagt hier dan ook een vergoeding voor. In deze blog lees je wat een interim of Freelance HR-manager voor je kan betekenen.

Wat kan een interim HR-manager voor je betekenen?

Een interim HR-manager kun je inzetten op het moment dat je een tijdelijke bezetting op je HR-management functie wil hebben. De interim HR-manager zal voor een korte periode bepaalde werkzaamheden uitvoeren, die jullie van tevoren duidelijk afspreken. Je kunt het beste voor een interim medewerker kiezen, als een andere vaste medewerker tijdelijk afwezig is, bijvoorbeeld door zwangerschapsverlof of ziekte. Verder kan het ook zijn dat er tijdelijk meer drukte op de werkvloer heerst, waardoor je de interim in kunt zetten om meer structuur en rust op de werkvloer te creëren.

Zijn er grote veranderingen gaande en gaan er ontslagen vallen? Dan kun je ook voor een interim HR-manager kiezen, zij blijven tijdelijk en vinden het niet erg dat personeel zich aan hen ergert. Je kunt ze dus gerust inhuren om problemen op te lossen. Wanneer de situatie weer rustig is, zal de interim vanzelf weer vertrekken. Verder is het een goed idee om een interim in te schakelen als je een startup hebt, zodat je tijdelijk iemand met meer kennis in huis haalt en je op weg helpt naar een stabiele basis.

Waarom zou je voor een freelance HR-manager kiezen?

Twijfel je over het feit of je een freelance HR-manager gaat inschakelen? Dan helpen deze voordelen je wellicht om de knoop door te hakken. Een freelancer is vaak een ervaren en professionele zelfstandige, die met zijn/haar kennis en kunde van significante meerwaarde voor je onderneming kan zijn. Wanneer je direct duidelijke afspraken maakt over de uitbetaling en de periode waarin de freelancer actief zal zijn, kan er niets misgaan. Daarnaast kan een freelancer je nieuwe inzichten bieden, waardoor je met een frisse blik naar je onderneming en beleid kunt kijken.