Blogger
Image default
Zakelijk

Reclame langs de weg: 4 ontwerptips

Het ontwerpen van goede buitenreclame vraagt om aandacht voor detail en het kennen van de doelgroep. Als je reclame langs de weg wilt plaatsen, is het ook belangrijk dat de boodschap bij alle verkeersdeelnemers wordt overgebracht. Dus ook bij automobilisten die met redelijke snelheid langs het bord rijden. De boodschap moet dan ook de aandacht trekken en kort en bondig zijn. Maar hoe kun je een reclamedoek met blindframe langs de weg goed overbrengen bij passanten? Waar moet je aan denken tijdens de ontwerpfase? Hieronder volgen vier handige tips.

1. Beknopte boodschap 

Wees je ervan bewust dat je met reclame langs de weg zo kort en bondig mogelijk moet blijven. Het is belangrijk dat automobilisten die snel voorbij rijden, in staat zijn om de boodschap te kunnen lezen. Dat betekent dat je geen grote lappen tekst kunt plaatsen en dat het geheel visueel aantrekkelijk moet zijn om de aandacht te trekken. Een eenvoudig en krachtig bericht zal effectiever zijn dan een te complex ontwerp.  

2. Groot en opvallend lettertype 

Juist omdat passanten langs de weg sneller langs de reclame-uitingen gaan, is het belangrijk dat je de aandacht weet te trekken. Op straat gebeurt er heel veel. Het is zaak dat jouw reclamebord of spandoek direct opvalt. Dat het oog hier direct naartoe trekt. Dat kan op verschillende manieren. Het is vooral belangrijk dat je boodschap opvalt en duidelijk zichtbaar is. Denk daarom goed na over het soort lettertype dat je gebruikt. Dit moet niet alleen groot genoeg zijn om voor iedereen zichtbaar te blijven, maar ook opvallen in het geweld van alle afleidingen die op straat te vinden zijn. Vermijd sierlijke lettertypen of een te kleine tekst. Dit maakt het bord enkel minder goed leesbaar, waardoor de boodschap niet effectief overgebracht kan worden. 

3.  Werk samen met een professionele ontwerper 

Er zijn veel factoren om rekening mee te houden tijdens het ontwerpen van snelwegreclame. Daarom is het verstandig om een professionele ontwerper in te schakelen. Iemand die hier verstand van heeft en ook veel ervaring heeft met het ontwerpen van dergelijke reclame-uitingen. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gelet op de omgeving waar de reclame geplaatst gaat worden. Het is belangrijk dat de reclame past binnen de omgeving en opvalt tussen de andere elementen. Dit is echt een vak apart, wat vraagt om meer expertise. Daarom is investeren in professionele hulp zeker geen overbodige luxe. Dit verdien je uiteindelijk dubbel en dwars terug als het bord straks doeltreffend blijkt te zijn.

4. Bepaal het doel 

Een reclamemiddel kan nooit effectief zijn als je van tevoren niet exact weet wat het doel is. Welke boodschap wil je precies overbrengen en wat wil je hiermee bereiken? Wil je de doelgroep op de hoogte stellen van een speciale actie? Wil je ze aanzetten om jouw website te bezoeken? Of hoop je simpelweg meer naamsbekendheid te creëren? Als het doel helder is, wordt het ook gemakkelijker om het juiste ontwerp te maken.