Veel mensen hebben hun mond er vol van. Automatisering lost van alles op en zorgt ervoor dat we steeds minder handjes nodig hebben. In alle vakgebieden, er zijn dus ook minder pensioenadviseurs nodig. Ik vind dit al jaren een interessant onderwerp en verdiep mij met grote regelmaat wanneer en in welke situaties een geautomatiseerd advies voor de klant beter is. Beter of goedkoper, u mag het zeggen. Ik kan daar als pensioenspecialist heel neutraal instaan omdat ik mijzelf hoofdzakelijk bezighoud met complexe pensioenvraagstukken en die zijn zo uniek dat het bouwen van een automatische oplossing te duur wordt. Ze komen nu eenmaal te weinig voor, het zijn bijna allemaal unieke zaken. Automatisering kan voor standaardwerk primaVoor standaardwerk en standaardvragen kan automatisering een oplossing zijn voor mensen die op het moment geen advies inhuren vanwege de prijs. Sinds 2015 (het moment dat ik deze ontwikkelingen in mijn vakgebied ging volgen) is er nog weinig vooruitgang geboekt. Dit blijkt uit Nederlandse onderzoek en onderzoek gedaan in het Verenigd Koninkrijk. Het zijn vooral kleine beleggingsbedragen of standaardhypotheken die op het moment volledig worden geautomatiseerd. Hybride pensioenadviesOp pensioengebied is het wel zo dat de software verbeteringen de adviseur tijd besparen waardoor de klant goedkoper uit is. Dat is een mooie ontwikkeling. En daarnaast vind ik het zelf bouwen (ter ondersteuning) van software een leuke bezigheid. Daar is creativiteit voor nodig en gelukkig is echte creativiteit niet automatisch te genereren. Een ding zal ik nooit door automatisering laten overnemen, het schrijven van teksten. Ik ben tevens auteur van beroep, vind het prachtig om te doen en net zoals het klantcontact ga ik voor de menselijke maat. Het gaat namelijk niet alleen om de cijfers, veel praktische pensioenoplossingen gaan veel verder dan dat. Dit artikel is dan ook voor 100% door een mens geschreven net zoals het artikel dat verder de diepte ingaat: Pensioenrobot. |