Blogger
Image default
Bedrijven

Een gezonde cashflow: zo regel je dat!

Cashflow is een zelfstandig naamwoord en is een aanduiding voor de in- en uitstromende gelden binnen een bedrijf. In het Nederlands wordt het ook wel “kasstroom” genoemd.

Cashflow is met name het verschil tussen de werkelijke ontvangsten (door verkoop) en de uitgaven (inkopen, salarissen). Cashflow geeft aan hoeveel liquide middelen je bedrijf heeft. Cashflow is alle geldelijke middelen en dus niet de winst van je bedrijf. Winst is het bedrag dat overblijft wanneer je de totale opbrengsten hebt verminderd met de totale kosten. Het is belangrijk om de cashflow van je bedrijf goed in de gaten te houden. Ook al omdat banken en andere financierders willen weten hoe de cashflow van je bedrijf eruit ziet als je een financiering aanvraagt. Door grip te houden op je cashflow hou je ook grip op je geld.

Hoe kan een negatieve cashflow ontstaan?

Cashflow ofwel kasstroom hou je het beste bij in een soort online huishoudboekje. Hier zijn vandaag de dag ook hele mooie programma’s voor die gekoppeld kunnen worden aan je bankrekening zodat de cashflow bijna vanzelf wordt genoteerd. Je noteert, of het programma noteert dus eigenlijk de exacte inkomsten en uitgaven zodat je precies kunt zien hoeveel geld er in- of uitgaat bij je bedrijf. Cashflow kun je eenvoudig berekenen door de som te berekenen van alle uitgaven minus alle inkomsten van het bedrijf. Zo weet je hoe je bedrijf ervoor staat met de liquide middelen. Blijkt nu dat je een negatieve cashflow hebt dan moet je zien dat je dit zo snel mogelijk weer omzet naar een positieve cashflow. Een langere periode met een negatieve cashflow werken kan voor grote problemen zorgen binnen je bedrijf. In de meeste gevallen wordt de cashflow verstoord door klanten die hun rekening niet op tijd betalen. Daarnaast moet je als bedrijf wel je voorraden (inkopen) en salarissen betalen.

Een gezonde cashflow; zo regel je dat!

Je kunt de cashflow verhogen door je prijzen te verhogen, maar dat wil je het liefst zo lang mogelijk uitstellen. Een hogere prijs betekent dat klanten kunnen gaan winkelen bij de concurrent. Je kunt ook de salarissen later uitbetalen, maar ook dat is niet echt een goede optie, je werknemers zullen hier niet blij mee zijn. Er zijn twee zaken waar je wel direct mee aan de slag kunt gaan, namelijk de debiteuren (klanten waar je geld van krijgt) en de crediteuren (bedrijven waar jezelf aan moet betalen). Zorg dat een crediteur zo snel mogelijk een factuur krijgt en deze ook spoedig binnen de betaaltermijn voldoet. Hoe korter je het betaaltermijn vaststelt, hoe eerder je het geld op de rekening hebt staan. Als een klant niet op tijd betaald moet er zo snel mogelijk een herinnering worden gestuurd. Bij de crediteuren is het eerder zaak dat je pas betaald op het moment dat de betaaltermijn verstrijkt. Heb je crediteuren waar je al langer zaken meedoet of grotere bedragen aan uitkeert kijk dan eens of je bij die bedrijven korting kunt bedingen.

Om je cashflow gezond te houden kan investeren in je bedrijf nodig zijn

Een goede strategie en een strak marketingplan kan klanten aantrekken waardoor de verkoopcijfers stijgen. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld de voorraad dient te verhogen om meer producten sneller te kunnen leveren of verkopen. Met een goed en professioneel debiteurenbeheer zorg je ervoor dat klanten direct een factuur ontvangen en ook op tijd betalen. Als je op dit moment niet de middelen hebt om hierin te investeren of je dient een tijdelijk cashflow probleem op te lossen voordat je nieuwe werkwijze is gerealiseerd, dan is een zakelijk krediet van Floryn de oplossing. Hierbij kun je gebruik maken van het gratis financiële dashboard. Zo hou je grip op je cashflow en op je geld!