Blogger
Image default
Adverteren

Wat is Digital out of Home?

Wat is Digital out of Home?

Digital Out of Home (DOOH) is de moderne verschuiving van out-of-home advertising (OOH). Hoewel buitenreclame al eeuwenlang bestaat, is de komst van digitale technologieën een gamechanger gebleken. Van schilderingen op muren tot posters in bushokjes, het was ooit arbeidsintensief. Maar deze vormen van adverteren hadden destijds hetzelfde voordeel als nu: ze bereikten een groot publiek. Het verschil is dat we nu digitaal impactvolle boodschappen de wereld in kunnen sturen. Digital Out of Home biedt veel meer mogelijkheden dan de traditionele poster op een billboard. Dankzij digitalisering zijn grote budgetten niet langer vereist om van deze vorm van adverteren gebruik te maken.

De verwachting is dat DOOH uiteindelijk print advertising zal overtreffen. Momenteel heeft DOOH al een aandeel van >35% in de markt. Internationaal wordt voorspeld dat DOOH jaarlijks met 10% zal groeien tot 2026. Hoewel er verschillen zijn tussen de Amerikaanse en Nederlandse markt, biedt dit veel perspectief voor de DOOH-markt in Nederland.

Digitale schermen op drukke openbare ruimten kunnen worden ingekocht met slots van 10 seconden via programmatic buying, wat realtime bieden op advertentieruimte mogelijk maakt. Dit biedt voordelen ten opzichte van traditionele analoge OOH. De flexibiliteit stelt adverteerders in staat om in te spelen op actualiteiten en zelf te bepalen wanneer en waar de digitale buitenreclame wordt vertoond. Voor wie een stapje verder wil gaan, kunnen zelfs live-uitzendingen worden gedaan via full-motion digitale schermen, of kunnen alleen uitingen worden getoond wanneer de temperatuur boven de 22 graden Celsius ligt.

Digital out of Home Creatives

Creatieve mogelijkheden in DOOH zijn grenzeloos. Wat ooit een stilstaande print was, is nu geanimeerd of full-motion geworden, waardoor het voor voorbijgangers onmogelijk is om te negeren. Vanwege het enorme bereik wordt DOOH voornamelijk gebruikt voor brandingdoeleinden. De aanwezigheid van DOOH in het outdoor landschap is de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid, zoals blijkt uit het Digital Ad Spend-onderzoek van VIA Nederland (buiten de coronalockdowns).

Een groot voordeel van DOOH ten opzichte van OOH is dat bewegend beeld sneller en effectiever de aandacht trekt. Onderzoeken tonen aan dat bewegend beeld 50% meer aandacht trekt dan statisch beeld. Dankzij de interactiviteit van digitale schermen is het veel eenvoudiger geworden om de aandacht van voorbijgangers te trekken. Creativiteit in DOOH vereist echter vakmanschap. Daarom is het belangrijk om zorgvuldig na te denken over welke boodschap je op digitale schermen wilt tonen.

 

https://digital-out-of-home.nl/